Esimiestyö on ammatti, siihen täytyy oppia ja kasvaa. Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhän on selkeä ja kattava kokonaisuus esimiestyön saloihin. Läpi käydään johtajuuden rakentamista kuin päivittäisjohtamisenkin työkaluja. Kirjasta saa mielestäni näin ollen realistisen kuvan esimiestyön iloista ja haasteista. Esimiehen onkin oltava sinut oman epätäydellisyytensä ja keskeneräisyytensä kanssa. Monet esimiehen kohtaamat asiat ovat uusia ja saattavat sijaita epämukavuusalueella, joutuu esimies jatkuvasti laittamaan peliin kaiken osaamisensa ja koko persoonansa.
Koska hyvän yhteistyösuhteen edellytys on kummankin osapuolten tarpeiden tunnistaminen ja tietäminen, on äärimmäisen tärkeää keskustella asiasta. Esimiehen on syytä selkeästi kertoa, millaista työskentelyä hän odottaa alaisiltaan. Samoin työntekijän on opeteltava kertomaan esimiehelleen, millaista tukea hän esimieheltään kaipaa. Esimiehen on kuunneltava muita ja pidettävä paljon asioita itsellään. Luottamuksellisuuden on säilyttävä tilanteessa kuin tilanteessa ja kuitenkin on tarvittaessa pystyttävä toimimaan. Lisäksi on muistettava, ettemme ole persoonallisuutemme vankeja, vaan voimme tietoisesti päättää käyttäytyä jossakin tilanteessa tietyllä tavalla.
Esimies on itse itsensä työväline. Ja siksi sen kehittämiseen on varattava aikaa ja resursseja. Samoin on omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ensiarvoisen tärkeää.
Ja lopuksi kaksi kirjasta noukittua mainioita kultajyvää pureskeltavaksi:
”Palautumista ei voi varastoida.”
”Haluaisitko itse olla oman itsesi alainen?”
Tarja Surakka & Nina Laine (2011) Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhön. Taurus Media: Tampere.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti