Kuinka kehityskeskustelupäivästä voisikin saada ihmisille vuoden parhaan työpäivän? Tavoite kuulostaa kaukaiselta, mutta ei kuitenkaan utopistiselta. Kuten niin monessa muussakin asiassa - paljon on kiinni omasta asenteesta. Oma ohjeeni on ollut kehityskeskusteluun valmistautuessa, että mieti mikä tai mitkä ovat ne tärkeimmät asiat, jotka haluat saada selville ja toisaalta mikä on se tärkein asia, jonka haluat toisen osapuolen ymmärtävän keskustelun aikana. Viesti on sama kummallekin keskustelun osapuolelle.
Keskustele ja kehity 2.0 on oivallinen kirja kehityskeskusteluista - tuttua juttua hyvin perusteltuna ja pureksittuna. Se summaa keskustelujen hyödyt ja näkövinkkelit kolmesta eri näkökulmasta; ylijohto, esimiehet ja työntekijät. Aito dialogi, joka ei tapahdu tyhjiössä, vaan organisaation strategian ja tavoitteiden puitteissa, on ja pitäisi olla johtamisen työkalu nro 1. Valitettavasti kirjankin esiintuomat yleiset ongelmat ylimmän johdon sitoutumattomuudesta, keskustelujen jäämisestä leijumaan tyhjiöön tai ylipäänsä dissaamisesta tyyliin "hoidetaan tämän nyt pois oikeiden töisen alta pois" - asenne eivät ole vieraita minunkaan kokemuksissani.
Keskustelujen onnistuminen lähtee ylimmästä johdosta. On ymmärrettävä, mitkä ovat keskusteluprosessin konkreettiset tavoitteet. On suunniteltava tavoitteita palveleva prosessi ja prosessin seuranta. On oltava systemaattinen ja toisaalta sallittava tilannekohtaiset joustot. On saatava keskijohto ja työntekijät sitoutumaan.
Keskustele ja kehity 2.0 kirjassa on kehitelty uudenlainen ryhmäkeskustelut sisältävä kiinnostava malli, johon kannattaa tutustua. Monet kehittämisasiat koskevat ryhmää tai tiimiä, jolloin systematiikka näiden asioiden kehittämiseen kuulostaa hyvältä lähtökohdalta.
"Siitä hetkestä, kun panostus kehittämiseen lakkaa tai jää muiden asioiden jalkoihin, alkaa alamäki."
Lindholm T. & Saarinen J. (2014) Keskustele ja kehity 2.0 - kehityskeskustelusta vuoden paras työpäivä. J-Impact Oy; Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti