tiistai 25. maaliskuuta 2014

Risto Havunen & Anna Lavikkala: Ongelmia ratkaiseva esimies

Kirjan kirjoittajat kertovat esipuheessa, että kirjan tarkoitus on nopeuttaa ongelmanratkaisun taitojen oppimista sekä rohkaista esimiehiä tekemään ratkaisuja erityyppisissä esimiestyöhön liittyvissä ongelmissa. Risto Havunen on sosiaalipsykologi ja toinen kirjoittaja Anna Lavikkala lakimies. Mielenkiintoinen yhdistelmä kovaa lakia ja soveltavaa ihmis- ja käyttäytymistiedettä siis.



"Hyvä pomo ei tarkoita samaa kuin kiva pomo. Härkää on otettava sarvista!"
















Ongelmat eivät ratkea itsestään. Ongelmanratkaisu onkin yksi esimiestyön osa-alue. Jos siitä ei pidä ja se on ylitsepääsemättömän vastanmielistä ja vaikeaa on hyvä miettiä, onko esimiesrooli oikea ylipäätään. Lisäksi on muistettava, että ongelmanratkaisun taito on osaamista yhtä lailla kuin muukin ammatillinen osaaminen. Sitä voi kehittää ja sitä tulee kehittää. Yksi hyvä keino on  tutustua lähemmin kyseiseen kirjaan.

Kirja esittää tunnekuohunnan ja kriisien perusratkaisuksi esimiehen tyynen viileää pureutumista ryhmän perustehtävään ja sen taustalla oleviin edellytyksiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ryhmän jäsenten kanssa on keskusteltava siitä 1) mitä me olemme yhdessä tekemässä 2) mitä esimies odottaa alaisiltaan tämän tehtävän hoitamiseksi 3) mitä alaiset odottavat esimieheltään 4) mitkä ovat yhteiset pelisäännöt ja toimintamallit ja 4) mikä edellisistä on mahdollisesti muuttunut, mitä ei enää tehdä, minkälainen toiminta ei auta tavoitteiden saavuttamista jne.

Neuvo kääntää huomio perustehtävään ja tavoitteisiin, on yksinkertainen ja selkeä. Siitähän  työyhteisössä on kyse. Näin pitäisi löytyä myös yhteinen tavoite ja tapa pyrkiä tavoitteiseen.

Risto Havunen & Anna Lavikkala (2010) Ongelmia ratkaiseva esimies. Talentum




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti