sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Malcolm Gladwell: Leimahduspiste

Malcolm Gladwell pohtii kirjassaan Leimahduspiste, sitä miten muoti-ilmiöt syntyvät. Mitä tapahtuu, kun jostain marginaalista takavasemmalta tulee uusi  asia, idea, tuote yms, joka hetkessä lyö itsensä läpi - leimahtaa ison yleisön tietoisuuteen. Kuinka yhtäkkiä esimerkiksi kengät, joita juuri kukaan ei ole huolinut vuosikausiin jalkaansa, ovatkin taas suurinta hittiä ja kaikki haluavat juuri sellaiset. Tästä tulee itselleni mieleen kotomainen esimerkki - Jopo-pyörä. Omassa nuoruudessani mikään ei ollut yhtä onnetonta ja junttia kuin vanha jopo-pyörä. Tällä hetkellä Jopot ovat jälleen arvokamaa ja pyörävarkaidenkin suosikkeja (valitettavasti). Joukon esimerkkejä avulla kirjoittaja pyrkii tutkimaan ilmiöiden taustoja ja vaikutuksen aikaansaamia tapahtumia. Erilaisia epidemioita, mainontaa ja markkinointia tutkimalla hän ehdottaa kirjassaan, että kolmen erityisen ja tärkeän säännön toteuduttava samaan aikaan, jotta voidaan päästä leimahduspiteeseen. Tärkeitä henkilöitä ovat tällöin yhdistäjät, tietäjät ja myyntimiehet. Omastakin tuttavapiiristäni heitä löytyy :)



Malcolm Gladwell (2007) Leimahduspiste. Gummerus; Jyväskylä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti