
Kirjassa on muutamia erittäin mielenkiintoisia esimerkkejä haastavistakin työnohjaustilanteista ja työnohjausprosesseista. Itse pidin erityisesti esimerkistä luottamuksen rakentamiseksi. Työnohjaajalla on lupa olla tietämätön ja siksi kysyä ja ihmetellä. Samalla koko ryhmässä sovittiin kysymisen ja ihmettelyn oikeudesta, sekä siitä, ettei ole pakko aina tietää vastausta. Vastausta voidaan myös hakea yhteisesti keskusteluilla, kuulemalla erilaisia näkökulmia asiaan liittyen jne. Tätä kautta esimerkkiryhmässä opittiin, ettei kaikesta aina tarvitse tietää ja toisaalta, vaikka omasta näkökulmasta tietäisikin asian, saattaa olla erittäin hyödyllistä ja valaisevaa kuunnella myös muiden ”tieto” ja käsitykset asiasta. Omasta kokemuksestani sanoisin, että monelle esimiehelle voisi olla helpottavaa ja muulle työyhteisölle kasvattavaa, jos sovittaisiin, ettei esimiehen tarvitse tietää oikeita ratkaisuja, vaan että vastuu ratkaisuista ja oikeasta tiedosta on koko työyhteisöllä. Yhteisen keskustelun, ongelman määrittelyn ja erilaisten ratkaisuskenaarioiden miettimisen yhteydessä, saatetaan päästä pidemmälle jalostettuihin ratkaisuihin tai esimerkiksi määrittelemään koko alkuperäinen ongelma toisesta hedelmällisemmästä näkökulmasta. Jokaiselle tekee välillä hyvää kysyä ja kuunnella. Jokainen pystyy kantamaan vastuuta ja yleensä vastuunottaminen on yhteydessä myös motivoitumiseen ja asian mielekkääksi kokemiseen. Tähän kaikkeen on työnohjaus loistava väline. Ja kuten kirjassakin summataan on työnohjausprosessi parhaillaan ohjattavien ja ohjaajan yhteinen kumppanuusprojekti, jossa kaikki osapuolet oppivat. Viime kädessä koko työyhteisö oppii ja kehittyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti