maanantai 9. joulukuuta 2013

Henrietta Aarnikoivu: Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu

Kohta on taas vuodesta se aika käsillä, että henkilöstöhallinto lähettää kehityskeskustelukierroksen ohjeet esimiehille ja mahdollisesti koko henkilöstölle. Esimiehet miettivät millaista palautetta heidän tulisi antaa ja miten motivoida alaisiaan yhä parempiin lopputuloksiin ja haasteisiin. Työntekijät miettivät millaisia selityksiä antaisivat saavuttamattomille tavoitteilleen tai miten onnistuisivat keskustelemaan seuraavista tavoitteista kohtuullisemmat. Ja palautettakin pitäisi antaa ja ehkä jotain ideoitakin..

Vaikka opuksia aiheesta on kirjoitettu paljon, pidin erityisesti asenteesta ja otteesta jolla Henrietta Aarnikoivu aiheeseen kirjassaan tarttuu. Ensin on saavutettava molemmin puolinen luottamus, ylläpidettävä kunnioitusta ja sitten vielä kyettävä dialogiin. Siinä resepti, jonka avulla Aarnikoivun mukaan organisaatio onnistuu saamaan kehityskeskusteluista tavoitellun hyödyn.

Toivon, ettei kukaan ole joutunut tilanteeseen, jossa jo ensi minuuteilla tajuaa, ettei esimies ole valmistautunut juuri lainkaan tai jaksa/kykene keskittymään käynnissä olevaan keskusteluun muiden paineiden painaessa päälle. Jos esimies ei pidä keskusteluja tärkeinä, heijastuu se alaisen tyytymättömyytenä keskusteluihin ja mm. passiivisuutena.  Kun johto pitää kehityskeskusteluja tärkeinä ja panostaa niihin, heijastuu se suoraan esimiehen asennoitumiseen keskusteluun, joka puolestaan vaikuttaa alaisen asennoitumiseen.

Vaikka esimiehen rooli ja vastuu luottamussuhteen rakentamisessa on ensisijainen, ei esimies yksin voi saada aikaa luottamusta. Kaikissa suhteissa on aina useampi kuin yksi osapuoli. Ja koska työntekijöillä on vähemmän valtaa ja hyvin vähän keinoja kontrolloida ylempiää, he myös luottavat esimiehiinsä vähemmän. Työntekijät ikään kuin ottavat esimiehiään suuremman riskin luottaessaan. Tämä on jokaisen esimiehen syytä muistaa.

Luottamusta herättävän esimiehen neljä toimintatapaa:
1) ammattitaito/pätevyys
2) hyväntahtoisuus
3) rehellisyys
4) ennustettavuus

Jokainen esimiehenä toimiva voisi myös tarkkaan tarkastella Aarnikoivun kirjassaan esittämää väitettä: " Esimies, joka ei anna koskaan korjaavaa palautetta, ei mahdollista alaistensa kehittymistä." 

Uskon, että kirjasta löytyy pureskeltavaa jokaiselle kehityskeskusteluja käyvälle. Lähinnä porkkanoita ratkaisukeskeiseen malliin!

Aarnikoivu, Henrietta (2011) Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu. Hämeenlinna: Karisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti